top of page
Search
  • aficial775

مواد تشکیل دهنده کامپوزیت

Updated: Sep 10, 2022

مواد تشکیل دهنده کامپوزیت در این مقاله به طور مفصل بررسی خواهد شد.

مواد ماتریس رزینی


دلیل استفاده از مواد ماتریسی در ساختار رزین کامپوزیت، ایجاد استحکام کافی برای روکش های ونیر است. تقریبا در تمامی مواد کامپوزیتی از این گونه استفاده می گردد. مقاومت کامپوزیت ونیر تا حد زیادی به کیفیت این مواد ماتریسی بستگی دارد. ماده ساختاری رزین های ونیر از نوع متاکریلات می باشد که وجود aficial آن باعث افزایش خواص فوق العاده ای در کامپوزیت دندان شده است.

پیشرفت تکنولوژی در زمینه های دندانپزشکی افزایش چشم گیری داشته است و همین سبب شده تا مواد و تجهیزات تولید شده همگی دارای دوام زیادی باشند. علاوه بر موادی که باعث بالارفتن مقاومت کافی در مواد کامپوزیت می شوند، از برخی ترکیبات دیگر برای بالابردن درجه شفافیت در آن ها استفاده می شود. برای مثال می توان به ترکیبات هیبریدی اشاره کرد. در کامپوزیت های نسل جدید از این ویژگی به وفور استفاده شده است.

مواد پر کننده کامپوزیت


از ساختارهای مختلفی به عنوان ترکیبات پرکننده در کامپوزیت ونیر به کار می برند، در لمینت های کامپوزیتی بیشتر از انواع سرامیک های پیشرفته و سلیس ها برای پرکردن کامپوزیت استفاده خواهد شد. کارایی این مواد در علم دندانپزشکی دارای اهمیت ویژه ای است. وجود سرامیک ها نیز همانند ماتریس های رزین، باعث افزایش مقاومت کامپوزیت می شود. معمولا هنگام ساخت این رزین ها کمی از شیشه نیز استفاده می کنند تا میزان درخشندگی در روکش های کامپوزیت به اوج خود برسد. البته استفاده از شیشه برخی مشکلات را به همراه دارد، چراکه باعث می شود تا مواد کاموزیتی در برابر سایندگی مقاومت کافی را نداشته باشند.

مواد متصل کننده


وظیفه این نوع مواد این است که اتصالی قوی بین مواد رزینی ماتریس و پرکننده ها ایجاد کنند، پیوندهایی که بین این ترکبیات به وجود می آیند باید کاملا اصولی و طبق استانداردهای لازم باشد. هرچه نصب کامپوزیت ها روی تاج دندان با ظرافت بیشتری توسط دندانپزشک انجام شود، کیفیت نتیجه کار بالاتر و روند اصلاح طرح لبخند به بهترین شکل انجام خواهد گرفت. علاوه بر این باید فرم دهی کامپوزیت ونیر طبق روش های اصولی انجام شود که این مورد هم تا حد زیادی مهارت دندانپزشک بستگی خواهد داشت. برای آشنایی با بهترین کلینیک های دندانپزشکی می توانید aficial از طریق سپیدنت ( تنها مرجع رسمی دندانپزشکی در سراسر کشور ) اقدام فرمایید.

موثر ترین مواد به کار رفته


از بین موادی که اعلام شد، ترکیبات ماتریسی رزین ها در مقاومت بالای کامپوزیت ونیر تاثیر بیشتری دارند. از مواد ماتریسی می توان به فیلرهای معدنی اشاره کرده که دارای خواص زیادی می باشند. ذارت نانوفیلرها در حدود پنجاه نانومتر است. هم پوشانی این ذرات در کل ساختار ترکیب سبب پیدایش چنین خواص فوق العاده ای در ونیر کامپوزیت شده است. در ساخت مواد کامپوزیتی هدف اصلی این است که نتیجه کار تضمین کننده مقاومت کافی در روکش های دندانی گردد. مواد زیادی را می توان نام برد که در استحکام رزین های کامپوزیت نقش دارند. علاوه بر مقاومت بالا، احیاکننده قابلیت های دیگری که به ظاهر کامپوزیت مربوط می شوند، دارا هستند.

برای مثال ایجاد شفافیت و درخشندگی از این قابلیت هاست. وجود برخی عناصر نیز در مواد کامپوزیتی سبب ایجاد رنگ های مختلفی در آن ها می شود که یکی از شاخص های مهم کیفی در کامپوزیت کردن محسوب خواهد شد. اکثر دندانپزشکان بر اساس تجربه و دانش کافی، برای بالابردن سطح کیفی درمان از موثرترین تکنیک ها برای انجام کامپوزیت ونیر بهره مند می شوند، جنس مواد و تجهیزات به کار رفته در طول روند درمان بی تاثیر نخواهد بود. aficial علاوه بر به کارگیری این تکنیک ها و روش های موثر، برخی توصیه ها به بیماران داده می شود تا نتیجه خوب درمان تداوم پیدا کرده و بیماران حافظ سلامت روکش های دندانی خود باشند.

2 views0 comments

Recent Posts

See All

اتیکت لباس

انواع اتیکت لباس موضوعی است که در این مقاله به آ اشاره می ود. در صنایع پوشاک معمولا از مدلهای مختلفی برای اتیکت لباس استفاده می شود. این مدل های مختلف باعث جذابیت هرچه بیشتر لباس می شوند. این طرح های

استخدام در هتل

موضوع استخدام در هتل از گستردگی بالایی برخوردار بوده، چراکه مشاغل زیادی را به خود اختصاص می دهد. همانطور که می دانید در جوامع امروزی، موقعیت اجتماعی همه مردم با یکدیگر یکسان نیست و سطح درآمد ها و میزا

نگهدارنده ها در ارتودنسی

نگهدارنده ها در ارتودنسی : یکی از دستگاه هایی که در انجام درمان ارتودنسی از اهمیت بالایی برخودار است، نگهدارنده ها می باشند. اهمیت بالای آن ها به این دلیل است کاربرد زیادی از جهات aficial مختلف دارند

Post: Blog2 Post
bottom of page